Lohtu, liekki ja laulu - Sanna Ahvenjärven ja Tapio Lappalaisen sävellyskonserttisarja jatkuu konserteilla Haapajärvellä ja Oulussa. Konsertit ovat osa virallista kulttuuripääkaupunkivuoden Oulu2026 -ohjelmaa. Konserttisarja alkoi etkokonsertilla Berliinissä joulukuussa 2025.
Konserteissa kuullaan Teosto-palkittujen säveltäjien yhteissävellyksiä sekä kummankin omaa tuotantoa. Ahvenjärvi ja Lappalainen ovat pyrkineet löytämään yhteisteoksissaan tilaa molempien omassa estetiikassaan tärkeänä pitämilleen asioille.
Ahvenjärven omia teoksia on leimannut tunteellinen puhdistautuminen, lohdullisuus ja liki terapeuttisuus. Konsertissa esitettävien Ahvenjärven säveltämien laulujen runot on kirjoittanut Jenni Kinnunen.
Lappalaisen mukana on koko hänen säveltäjänuransa ajan kulkenut työskentely myös musiikkiteknologina musiikkiteknologian eri osa-alueiden parissa. Lappalainen käyttääkin erittäin innovatiivisesti live-elektroniikkaa sävellyksissään.
Haapajärven ja Oulun konserttien esiintyjinä ovat nykymusiikkiin erikoistuneet mezzosopraano Virpi Räisänen, pianistit Laura Heikkilä ja Johanna Tilus sekä musiikkiteknologi Tapio Lappalainen. Konsertissa esiintyy myös Duo Lappalainen, jossa soittavat Jokilaaksojen musiikkiopiston alumnit, Taideyliopiston Sibellius-Akatemian nuorisokoulutuksessa sekä Oulun konservatoriossa opiskelevat alttoviulisti-viulisti Emilia Lappalainen ja lyömäsoittaja Joonatan Lappalainen.